Volver al sitio

La balma de Can Rata

Casalot adossat a la barbacana d'un cingle

#Sales_de_Llierca #AltaGarrotxa #Garrotxa

29 de enero de 2022

La Balma de can Rata (Sales de llierca) és una barbacana d'una cinglera utilitzada com aixopluc i per guardar el ramat. A la part frontal n'hi ha una paret de pedra seca.

Coordenades:

Latitud 42.26095 / longitud 2.66748 / alçada nivell del mar 491

A prop d'aquesta balma n'hi ha un forat petit que forma una petita cavitat, espai, dins la cinglera. Un cop dins el forat sentim una forta olor a cabra.

Latitud 42.26065 / longitud 2.66808 / alçada nivell del mar 475

La casa de Can Rata quasi ni es veu. Estat ruinós. Sòn quatre pedres i es troba situada al terme municipal de Sales de Llierca (Garrotxa).  A la zona del clot fosc a peu de la carretera sense asfaltar que arriba fins al mas de Can Bosch.

CASA DE CAN RATA

Just per sota la casa i de la carretera, en revolt orientat cap a nord-oest (vistes a Monteia) i trobem la balma de can Rata. L'altre, el forat, es troba a la mateixa alçada, aproximadament, però orientació a la Creu d'en Sarbosa, si agafem de referent el revolt o gir de la cinglera, orientació sudest.

L'accés directe des de la carretera es complicat, dificultós. S'hi pot accedir però no hi ha camí fressat... vas pel mig de l'alzinar i resseguint la cinglera.

L'opció més recomenable es deixar el vehicle a peu de carretera, just al revolt, i anar a peu carretera amunt direcció can Bosch. Trobarem a mà esquerra un punt groc que marca el camí d'Itinerannia (el vell camí de Sales a Lliurona). L'agafarem i tornarem direcció Sales. Baixarem l'escaler i passarem pel costat de la Balma del Birol. Un pèl més endevant hi ha una fita de pedra que ens marca un corriol de cabres, a mà esquerra. Resseguirem  la cinglera fins a trobar la balma... i més endevant el forat.

BALMA DE CAN RATA

FORAT DE CAN RATA

Curiositats

La decada dels 40 i 50, una dona xiroia del barri de Vinyot de Tortellà, l'Adela, hi va viure de jove. Diuen que cuidava el ramat i la balma li feia de casa. Tot un personatge que ven bé podria haver sortit de la novel·la de Miguel Delibés "Los santos inocentes".